Projektowanie biżuterii w programie Rhinoceros 5

 

Szkolenie 6 – dniowe odbędzie się w dniach: 11,12,13, stycznia 2019 i 25,26,27 stycznia 2019 w siedzibie SRJ w Warszawie, ul. Glogera 2.

Kurs będzie prowadził p.Tomasz  Ogrodowski – ceniony artysta i projektant biżuterii, laureat wielu międzynarodowych wystaw i nagród. Ostatnio – 3 miejsce w Moskwie na Międzynarodowym Konkursie Projektowania biżuterii w 3 D.

Koszt kursu to 2800 zł netto, 3444 zł brutto. Wymagane jest posiadanie ze sobą laptopa.

Ilość uczestników ze względu na specyfikę szkolenia i warunki lokalowe jest ograniczona  do 10 osób.

Zainteresowane osoby prosimy o zgłoszenia mailowe na adres biuro@srj.org.pl

20181122_122556

Cel Kursu

Celem kursu jest poznanie podstaw projektowania biżuterii w programie Rhinoceros w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie samodzielnej pracy projektowej oraz przygotowania modeli do druku 3D. Podczas kursu uczestnicy otrzymają proste modele ułatwiające pracę i ćwiczenia.

Grupa docelowa

Jubilerzy, złotnicy, właściciele firm jubilerskich i wszyscy zainteresowani projektowaniem biżuterii z pomocą programu Rhinoceros.

Opis szkolenia

Drukowanie woskowych prototypów rozwija się w Polsce już od 13 lat. Technologie wspomagane komputerowo znalazły swoje miejsce w złotnictwie a zwłaszcza w jubilerstwie, a liczba firm z nich korzystających ciągle się powiększa. Nawet zagorzali zwolennicy „ręcznej roboty” przełamują swój opór sięgając po technologię 3D. Okazało się, że jedynym dostępnym jeszcze narzędziem do walki z konkurencją jest atrakcyjne wzornictwo oraz zaspokojenie wyobraźni klienta.

W obu tych przypadkach technologia 3d sprawdza się idealnie.
Kurs przygotowany jest tak, by przekazać ja najwięcej wiedzy potrzebnej do pracy z modelami jubilerskimi.

Lista zagadnień zawartych w kursie

Zagadnienie 1

Omówienie programu, okno główne, paski narzędzi, rzutnie, skróty klawiaturowe.

Modyfikacje okien, sposoby wyświetlania modelu.

Jednostki i tolerancja, szablony, stworzenie własnego szablonu do pracy z biżuterią.
Rodzaje plików, otwórz – zapisz, importowanie i eksport plików w innym formacie.

Prymitywne obiekty 3d- wstęp.

Wybieranie obiektów, zaznaczanie, przesuwanie.

Warstwy i praca na warstwach.

Rysowanie 2d – krzywe, ich rodzaje: linie, okręgi, elipsy, wielokąty , spirale.

Operacje na krzywych : obcinanie, łączenie, przycinanie, skalowanie, zaokrąglanie, odsuwanie, kopiowanie,

Transformacja obiektów – skalowanie, lustro, obrót, kopiowanie, skalowanie w 1, 2, i 3 wymiarach,

klatka”

 

Zagadnienie 2

Sposoby wykorzystania zdjęć, szkiców i fotografii jako wzoru do obrysowania. Umieszczanie obrazów bitmapowych, przesuwanie, skalowanie. Wykorzystanie poznanych sposobów rysowania krzywych.

Korzyści z „podkładania bitmap”, na co należy zwrócić szczególną uwagę. Ćwiczenia.

 

Zagadnienie 3

Powierzchnie. Budowanie powierzchni różnymi metodami.

Extrude”, wyciągnięcie po jednej i po dwóch prowadnicach, obrót, obrót po prowadnicy, Loft.

Narzędzia powierzchni, edycja. Transformacja.

Ćwiczenia w budowaniu powierzchni różnymi metodami.

 

Zagadnienie 4

Bryły geometryczne, sposoby budowania. Sfera, walec stożek, stożek ścięty,

tuba , rura, elipsoid, torus. Czy kula ma początek ?

Tekst. Operacje Boolean : suma, różnica, przecięcie. Na co trzeba zwrócić uwagę.

Narzędzia brył. Przebudowywanie, pozyskiwanie krzywych i płaszczyzn z brył.

 

Zagadnienie 5

Budowanie prostych form jubilerskich w oparciu o zdobytą wiedzę.
Budowa obrączek. Tworzenie prostych opraw kamieni , różne warianty.

 

 

Zagadnienie 6

Budowanie klasycznego pierścionka z jednym kamieniem z wykorzystaniem zdobytych umiejętności.

Budowa szyny przy pomocy poznanych narzędzi : wyciągnięcie po jednej i dwóch prowadnicach, zastosowanie „klatki”

Omówienie różnic pomiędzy modelem pokazowym (do renderu) a modelem do druku.

Zwrócenie uwagi na różnice pomiędzy tym co widać na ekranie monitora a rzeczywistymi wymiarami. Omówienie narzędzi pomiarowych, dokładność a tolerancja.

Zadania do zrobienia w domu.

 

Zagadnienie 8

Oprawa kamieni na powierzchni. Zasady, wykorzystanie potrzebnych narzędzi, budowanie „wycinaków”, łapek. Narzędzia orientacji na powierzchni, budowanie „łapek”. Różnice w budowaniu modelu do druku i do renderu.

Oprawa kanałowa. Sposób budowy dla kamieni prostokątnych i okrągłych. Wykorzystanie powierzchni pomocniczych do orientacji elementów.

 

Zagadnienie 10

Budowanie sygnetu. Narzędzie „powierzchnia z siatki krzywych”. Sposoby na wykonanie”wybrania” wewnątrz bryły sygnetu, Budowanie dolnej części szyny o innym

przekroju. Wykorzystanie innych narzędzi do korygowania kształtu. Narzędzie „Łata”

Narzędzie „Tekst” . Zastosowania. Umieszczanie napisów na powierzchniach płaskich i nieregularnych. Ograniczenia wielkości, budowanie kształtu liter z uwzględnieniem właściwości

form gumowych. Wykonanie modelu medalu, plakietki z wykorzystaniem narzędzi tekst, płyń po krzywej oraz „splop”

 

Zagadnienie 12

Budowa klasycznego pierścionka wielokamieniowego: carga, płytka, biza, szyna,listki

z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i poznanych narzędzi: rysowanie na powierzchni, odsuwanie powierzchni, osadzanie kamieni i łapek. Kontrola modelu i eksport do formatu stl.

 

Zagadnienie 13

Budowa pierścionka o formie sygnetowej z ażurem o motywie roślinnym. Rozpłaszczanie powierzchni, krzywe UV, przenoszenie rysunku na powierzchnię wypukłą. Inne sposoby rysowania na powierzchni.

 

Zagadnienie 14

Ułatwienia w pracy. Biblioteka własnych elementów i korzystanie z niej. Paski narzędzi i tworzenie własnych, najczęściej używanych. Budowanie szyn profilowanych, „mijanki”. Precyzyjna edycja krzywych i powierzchni. Stosowanie „klatki” w celu uzyskania pożądanych kształtów.

Przygotowanie modelu do druku. Formaty pliku, eksport. Częste błędy i metody ich eliminowania.

Narzędzia „pokaż odkryte krawędzie” i „pokaż złe obiekty”

Kanały wlewowe , ich kształt i miejsce ich lokowania. Podział modelu na części.

Tworzenie rysunku technicznego z modelu 3d, przekroje, kreskowanie, wymiarowanie.